Zarządzenie nr 5/24
Wersja strony w formacie XMLwydane przez | Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka jako Organu Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przyjęcia planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości na lata 2024 - 2026 |
Status | obowiązujące |
Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.[1]) oraz art. 25 ust.1 i ust. 2, w związku z art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 poz. 344 ze zm.[2]), zarządzam, co następuje:
§ 1. Przyjmuję plan wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nowa Wieś Wielka na lata 2024 - 2026, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Wykonanie zarządzenia powierzam Kierownikowi Referatu Planowania Przestrzennego, Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska w Urzędzie Gminy Nowa Wieś Wielka.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik do zarządzenia nr 5/24 z dnia 5 stycznia 2024 r. Znak: RO-I.050.5.2024
Plan wykorzystania
gminnego zasobu nieruchomości gminy Nowa Wieś Wielka
na lata 2024 - 2026.
I. Podstawa prawna.
Zasobem nieruchomości Gminy Nowa Wieś Wielka gospodaruje Wójt Gminy Nowa Wieś Wielka, w szczególności poprzez: ewidencjonowanie nieruchomości zgodnie z katastrem nieruchomości, zapewnienie wyceny tych nieruchomości, sporządzanie planów wykorzystania zasobu, zabezpieczenie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem, wykonywanie czynności związanych z naliczeniem należności za nieruchomości udostępniane z zasobu, zbywanie oraz nabywanie nieruchomości do zasobu, wydzierżawianie, wynajmowanie i użyczanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu, podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym, w szczególności w sprawach dotyczących własności lub innych praw rzeczowych na nieruchomościach. Obowiązek ewidencjonowania nieruchomości dotyczy również nieruchomości Gminy oddanych
w użytkowanie wieczyste. Ewidencjonowanie obejmuje w szczególności: oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej oraz katastru nieruchomości, wskazanie dokumentu potwierdzającego posiadanie przez Gminę praw do nieruchomości, ich przeznaczenia
w planie zagospodarowania przestrzennego a w przypadku braku planu w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Prowadzenie aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Gminy oddanych w użytkowanie wieczyste, informacje o zgłoszonych roszczeniach do nieruchomości, informacje o toczących się postępowaniach administracyjnych i sądowych.
Plan wykorzystania zasobu opracowuje się na okres 3 lat i zawiera w szczególności:
- stan zagospodarowania nieruchomości pozostających w zasobie gminnym,
- prognozę dotyczącą:
a) zbywania nieruchomości z zasobu oraz nabywania nieruchomości do zasobu,
b) poziomu dochodów związanych ze zbywaniem nieruchomości z zasobu oraz wydatków poniesionych na nabywanie nieruchomości do zasobu,
c) wpływów osiąganych z opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Gminy oddanych w użytkowanie wieczyste,
d) wpływów osiągniętych z tytułu dzierżawy i najmu gruntów oraz najmu lokali użytkowych i mieszkalnych.
Przygotowany plan wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości nakreśla jedynie główne
kierunki działań. W stosunku do każdej nieruchomości rozstrzygnięcia o sposobie i formie zagospodarowania będą zapadały indywidualnie. Gminny zasób nieruchomości będzie wykorzystywany zgodnie z wiążącymi organ wykonawczy gminy ustaleniami, które będą wynikały z uchwał budżetowych na lata 2024, 2025 i 2026 w formach prawnych przewidzianych w Kodeksie cywilnym, oraz ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r.
o gospodarce nieruchomościami.
II. Stan zagospodarowania nieruchomości pozostających w zasobie gminnym na 31 grudnia 2023 r.
Opracowaniem objęto nieruchomości stanowiące własność oraz grunty którymi Gmina włada na zasadzie samoistnego posiadacza oraz oddanymi w użytkowanie wieczyste
- Grunty przeznaczone na cele komunikacyjne 222,7 ha,
z czego 6,7 ha stanowi powierzchnia związana ze zmianą przeznaczenia
i złożenie księgi wieczystej dla dz. 171/3, określanej wcześniej jako wał przeciwpowodziowy,
a ponadto do stanu powierzchni dróg gminnych włączono grunty przejęte
z mocy prawa decyzjami Wójta Gminy oraz Starosty Bydgoskiego (zrid)
o pow. 6,1 ha nie objęte na dzień 31 grudnia 2023 r. rachunkowością księgową 6,1 ha,
- Rowy melioracyjne 19,3 ha,
- Użytki rolne 142,8 ha,
w tym objęte ustaleniami mpzp. na cele inwestycyjne 24,6 ha,
- Grunty opisane geodezyjne jako użytki rolne objęte ustaleniami
mpzp. przygotowane geodezyjnie do zbycia 4,8 ha,
- Grunty pod lasami 19,3 ha, - Nieużytki, grunty zadrzewione i zakrzewione 9,3 ha,
- Grunty pod obiektami użyteczności publicznej - Urząd Gminy, szkoły,
przedszkola, przychodnie zdrowia, GOPS, GOK, świetlice, boiska, parkingi,
skwery, zieleńce, cmentarze, urządzenia gospodarki wodnej i ściekowej
oraz planowane do zagospodarowanie na cele publiczne 35,1 ha,
- Grunty o nieuregulowanym stanie prawnym po przekazaniu
gospodarstw rolnych na Skarb Państwa w zamian za emeryturę lub rentę 3,8 ha,
- Grunty przynależne do wynajmowanych lokali gminnych 1,2 ha,
- Ośrodek Wypoczynkowy Chmielniki 6,2 ha, - Grunty oddane w użytkowanie wieczyste na cele działalności gospodarczej 3,5 ha,
- Grunty w użytkowaniu wieczystym i użytkowane przez PZD 37,4 ha,
Razem 511,5 ha
Wartość księgowa gruntów gminnych o pow. 505,4 ha na dzień 31 grudnia 2023 r. wynosi 51.844.828,25 zł.
Z czego powierzchnia 6,1 ha ze względu na nieustalone i nie wypłacone odszkodowanie nie jest objęta rachunkowością księgową.
[1] poz. 572, 1463 i 1688
[2] poz. 1113, 1463, 1506, 1688, 1762, 1906 i 2029