VI/38/24
jakiego organu | Rady Gminy |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz określenia stawki tej opłaty |
na podstawie | Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1572 ze zm. ) i art. 6k ust. 2a pkt 1 oraz ust. 3 z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2024 r. poz. 399) uchwala się, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
§ 1. W uchwale Nr XVIII/163/20 Rady Gminy Nowa Wieś Wielka z dnia 16 lipca 2020 r. w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz określenia stawki tej opłaty (Dz.Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2020 r. poz. 3796 ze zm.[1]), § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. 1. Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny w wysokości 40,00 zł za miesiąc od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość.
2. Określa się stawkę opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, w wysokości 120,00 zł za miesiąc od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość.”.
§ 2. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 6k ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (zwanej dalej ustawą), rada gminy dokonuje w drodze uchwały wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi spośród metod określonych w art. 6j. ust. 1 i 2 ustawy oraz ustala stawkę takiej opłaty.
Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które na rzecz gminy obowiązani są ponosić mieszkańcy, gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Na koszty funkcjonowania systemu, co wynika z art. 6r ust.2 ustawy, składają się koszty:
- odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
- tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
- obsługi administracyjnej tego systemu;
- edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi,
jak również można uwzględnić w kosztach wyposażanie nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych i koszty utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, oraz koszty likwidacji tzw. dzikich wysypisk. Ponadto można pokryć koszty utworzenia i utrzymania punktów napraw i ponownego użycia produktów lub części produktów niebędących odpadami.
Liczba mieszkańców gminy Nowa Wieś Wielka na dzień 30 września 2024 r., według złożonych deklaracji wynosi 9277 osób, w tym 526 osób korzystających z ulgi w opłacie w wysokości 0,50 zł, zgodnie z uchwałą nr XXV/243/21 Rady Gminy Nowa Wieś Wielka z dnia 19 maja 2021 r. w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2021 r. poz. 2682). Liczba właścicieli nieruchomości na dzień 30 września 2024 r. wynosi 3.311.
Cena usług odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych wynikająca z oferty złożonej w przetargu nieograniczonym na wykonywanie usługi od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. w oparciu o przewidywaną ilość odpadów w okresie 12 miesięcy wynosi 4.405.095,73 zł. Rzutuje na nią zawarte porozumienie międzygminne w zakresie zagospodarowania części niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, oraz trudne do określenia skutki wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. systemu kaucyjnego (ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi - Dz. U. z 2024 r. poz. 927).
Planowane pozostałe roczne koszty funkcjonowania systemu na podstawie planu wydatków budżetowych wynoszą 371.611,80 zł. Łączne planowane wydatki wynoszą 4.776.707,53 zł.
Wyliczenie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
4.776.707,53 zł : 12 miesięcy = 398.058,96 zł miesięcznie
398.058,96 zł : 9277 osób = 42,91 zł średnio miesięcznie na jedną osobę.
Wpływy z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powinny bilansować wydatki roczne na cele związane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, co wynika z art. 6r ust. 2 ustawy. Ze względu na roczny okres obowiązywania niniejszych uregulowań oraz trudne do określenia skutki jakie przyniosą zmiany we wprowadzanym systemie gospodarki opadami, przyjęto na wniosek Rady Gminy kwotę 40,00 zł od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość, a brakującą część kosztów pokryć z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zgodnie z podjętą uchwałą nr XXXI/294/21 Rady Gminy Nowa Wieś Wielka z dnia 16 grudnia 2021 r. Przyjęta stawka opłaty nie przekracza określonej w ustawie maksymalnej stawki opłaty za odpady zbierane i odbierane w sposób selektywny, która obecnie wynosi 53,57 zł miesięcznie od mieszkańca (2% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem - za mieszkańca, zgodnie z art. 6k ust. 2a pkt 1 w/w ustawy).
Przewidywany roczny wpływ z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
8751 osób niekorzystających z ulgi z tytułu posiadania kompostownika x 40,00 zł = 350.040,00 zł,
526 osób korzystających z ulgi z tytułu posiadania kompostownika x 39,50 zł = 20.777,00 zł,
350.040,00 zł + 20.777,00 zł = 370,817,00 zł miesięcznie x 12 miesięcy = 4.449.804,00 zł.
Natomiast w przypadku niewypełnienia obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny przez właściciela nieruchomości, przy uwzględnieniu treści przepisu art. 6k ust. 3 ustawy, przyjęto stawkę w trzykrotnej wysokości ustalonej stawki, określonej w wysokości 120,00 zł miesięcznie od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość. Przyjęta kwota zgodnie z uregulowaniem ustawowym ma na celu mobilizowanie do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.